how to do keyword research/ how to research keywords for seo

how to research keywords for seo in english or hindi 


In this post, we are  going to tell you how to do keyword research, so read this post completely to get all the information about keyword research.

While writing a post for all bloggers in their blog, this problem definitely comes on which topic the post should be written.

And even if the blog writer chooses that the post is to be written, then it is very difficult to select what is the most correct search keyword which is most beneficial.

So we select the right keyword for our post, it is called keyword research. So today I will tell you completely how to do keyword research.

If you do keyword research very well then you will get a lot of benefit in ranking the blog post.


What is Keyword Research?


This is a process where we find out which keyword people are searching more. What is the competition on that keyword? What is the search volume of that keyword?

We find out about the questions or queries people are searching in google or other search engines. And also find out the data of keywords.

Why is Keyword Research Important?

If you want to bring a lot of traffic to your blog and you want to achieve success in blogging very quickly, then Keyword Research is very important for you.

There is a lot of competition on keywords in almost every online business.

For example, if you are thinking of writing an article "How to do Keyword research", now let's search Google once on it, Google will show you about 85,80,00,000 search results. As you can see in the image,


If you do not do Keyword Research before writing your article, then Google will not rank your post and your post will not be visible on the first page of Google. No matter how well you have written a post. We call these questions as keywords.


How to do Keyword Research?


Here I am going to tell you a step-by-step guide on how to do keyword research for SEO.

When you have a lot of keywords, you now need to choose the best keywords for your content. But how to know which keywords will perform better for your content.

However, there is no such tool in the market that will tell you – this keyword is the best among your keywords. While choosing the keyword, you have to take care of many things which I am going to tell you here.

Search Volume - Search volume means how many times a keyword is searched in Google in a month. This is very necessary. The more people search keywords, the more traffic you can get. If keywords are searched 1000 times in a month, then 1000 is its search volume.

Long Tail Keywords – If your site is brand new. Or if you want to target those keywords on which there is very little competition, then long tail keywords can be very beneficial for you.

Competition - Always choose low competition keywords for your content. This increases the chances of your content appearing on the first page of Google.

Related Keywords – Use related keywords to optimize your content better. This will help Google better understand what your content is about.


Best Tools to do Keyword Research


There are many keyword research tools available in the market that can help you find good keywords. Here is their list below,

       ubersuggest

       SEMrush

       Ahrefs

      Google keywords planner 


IN HINDI 


कीवर्ड रिसर्च कैसे करें/ SEO के लिए कीवर्ड रिसर्च कैसे करें


इस पोस्ट में हम  आपको यह बताने वाले  है कि कीवर्ड रिसर्च कैसे करें तो आप keyword research की  सारी जानकारी प्राप्त करने के लिए इस पोस्ट को पूरा पढ़ें।

सभी  blogger को अपने ब्लॉग में पोस्ट लिखते समय यह समस्या तो जरूर आती है कि post किस topic पर लिखी जाये।

Aur अगर blog writer यह चुन भी लें कि post यह लिखनी है तो उसका सबसे सही  search keyword क्या है जो कि सबसे jyada फायदेमंद हो यह सेलेक्ट करना बहुत मुश्किल होता है।

तो  ham अपनी post ke लिए सबसे सही keyword को select karna hi  keyword research कहलाता है। तो आज मैं आपको पूरी तरह से यह batauga कि कीवर्ड रिसर्च कैसे karte hai.

अगर आपबहुत अच्छी तरह से कीवर्ड रिसर्च करते है  तो आपको ब्लॉग पोस्ट को रैंक करने में बहुत फ़ायदा मिलेगा। 


कीवर्ड रिसर्च क्या है?


यह एक ऐसी प्रोसेस है जहा हम पता लगते है की लोग कौनसा कीवर्ड ज्यादा सर्च कर रहे है।  उस कीवर्ड पर competition कितना है? उस  कीवर्ड का सर्च volume कितना है?

हम लोगों द्वारा google या दूसरे search engine में search किये जाने वाले सवालों या queries के बारे में पता लगाते हैं। और keywords का data भी पता करते हैं।


कीवर्ड रिसर्च क्यों जरूरी है?


आप यदि अपने ब्लॉग पर  ट्रैफिकबहुत ज्यादा  लाना चाहते है और Blogging में आप  सफलता बहुत जल्दी  हासिल करना चाहते है, तो Keyword Research आपको बहुत जरुरी है। 

लगभग हर ऑनलाइन Business में कीवर्ड पर बहुत अधिक competition है।

जैसा की मान लीजिये अगर आप एक आर्टिकल लिखने के बारे में सोच रहे है “Keyword research कैसे करें” अब चलिए एक बार इस पर Google me सर्च करते है, गूगल आपको लगभग 98,00,00,000 सर्च रिजल्ट दिखायेगा। जैसा कि आप image में  देख सकते है ,


अगर आप अपने आर्टिकल को  लिखने से पहले Keyword Research नहीं करते है, तो Googleआपके पोस्ट को रैंक नहीं करेगा और आपका पोस्ट गूगल के  पहले पेज पैर  नजर नहीं आयेगी।आप भले ही कितना अच्छा पोस्ट क्यों न लिखा हो।   इन्हीं सवालों को हम keywords कहते हैं।


कीवर्ड रिसर्च कैसे करें?


मैं आपको यहाँ step-by-step गाइड बताने वाल हूँ SEO के लिए Keyword research कैसे करें।

आपके पास जब बहुत सारे keywords है, तो आपको अब अपने कंटेंट के लिए  बेस्ट  keyword चुनने की जरूरत है। लेकिन पता कैसे  चलेगा की कौनसा   Keywords आपके कंटेंट के लिए ज्यादा बेहतर perform करेंगे।

हालंकि ऐसा कोई टूल्स मार्किट में  नहीं है जो आपको बताएगा – आपके keywords में यह keyword सबसे अच्छा है। Keyword को चुनने के समय आपको बहुत सारी चीजों का ध्यान रखना होता  है जिन्हें मैं यहाँ आपको  बताने वाला हूँ।

Search Volume – सर्च वॉल्यूम का मतलब यह है की  कीवर्ड्स महीने में  कितने बार  गूगल में सर्च किआ जाता है।   यह बहुत जरूरी है। जितने अधिक लोग कीवर्ड सर्च करते हैं, उतना अधिक ट्रैफ़िक आपको मिल सकता है।अगर महीने में 1000 बार कीवर्ड्स सर्च किआ जाता है  तो 1000 उसका सर्च वॉल्यूम हो।  

Long Tail Keywords – यदि एकदम आपकी साइट नई है। या उन कीवर्ड को आप टारगेट करना चाहते हैं जिन पर बहुत कम competition हो, तो आपके लिए long tail keywords बहुत ही लाभदायक हो सकते है।

Competition – अपने कंटेंट के लिए आप हमेशा low competition keyword सेलेक्ट करें। इससे आपके कंटेंट को गूगल के पहले पेज में आने की सम्भावना बढ़ जाती है।

Related Keywords – अपने कंटेंट को बेहतर तरीके से ऑप्टिमाइज़ करने के लिए Related Keywords का उपयोग करें। इससे गूगल को बेहतर तरीके से समझने में मदद मिलेगी की  आपकी कंटेंट किस बारे में है।


Keyword Research करने के लिए Best Tools


Keyword research tool मार्केट में बहुत सारे उपलब्ध है जो आपको अच्छे कीवर्ड खोजने में मदद कर सकते है। यहाँ नीचे उनकी लिस्ट दी है,

       ubersuggest 

       SEMrush

       Ahrefs

      Google keywords planner 

if you have any doubt, please let me know

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